Een verdienmodel kiezen

Een verdienmodel kiezen

Wanneer je van plan bent om te gaan ondernemen, is het slim om een aantal zaken voor jezelf op een rijtje te zetten. Een van deze aspecten waar je van tevoren goed over na moet denken, is je verdienmodel. Met andere woorden: hoe ga je aan je omzet komen? Een verdienmodel omvat de methode waarop je winst wilt maken (na aftrek van alle kosten) en hoeveel winst je wilt maken. Het geeft daarnaast weer hoeveel klanten jouw dienst of product moeten afnemen om deze doelen te bereiken.

Een keuze maken

Maar welk verdienmodel past het beste bij jou? Het is goed om je in de verschillende verdienmodellen te verdiepen en een keuze te maken die past bij jouw manier van ondernemen. Je hoeft je daarbij niet te beperken tot één verdienmodel. Sterker nog, het is verstandig om meerdere verdienmodellen te kiezen voor je onderneming. Je bent dan namelijk niet afhankelijk van slechts één inkomstenbron. Zo voorkom je dat je in de problemen komt op het moment dat een van de manieren waarop je geld verdient stil komt te vallen.

Verschillende verdienmodellen

Hieronder delen we een aantal verdienmodellen die je kunt kiezen om omzet en winst te genereren voor je onderneming. Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van manieren om geld te verdienen. De lijst met verdienmodellen is nog veel groter en groeit ook nog elke dag.

Uurtje factuurtje

Het bekendste verdienmodel onder zzp’ers is waarschijnlijk de term ‘uurtje factuurtje’. Deze term slaat terug op de werkwijze dat je als zzp’er volgens een uurtarief werkt en vervolgens de gewerkte uren voor de opdrachtgever factureert. Het voordeel van dit verdienmodel is dat het overzichtelijk is. Doordat je zelf je uurtarief bepaalt, heb je bovendien zelf invloed op je inkomsten. Hier staat tegenover dat er een limiet zit aan het aantal uren dat je per week kunt werken, en daarmee op je omzet per week.

Goederenverkoop

Een ander bekend en eenvoudig verdienmodel is het verkopen van producten. Dit gaat volgens het principe dat je kosten maakt voor de productie of de inkoop van goederen en omzet haalt uit de verkoop van deze producten. Het verschil tussen de omzet en de kosten vormt de winst of het verlies. Op basis van de specifieke vorm van verkoop (fysiek of online, b2b of b2c) kun je het verdienmodel nog verder in detail uitwerken.

Abonnementsmodel

Dit verdienmodel gaat ervan uit dat jouw klanten periodiek een vast bedrag overmaken om gebruik te maken van bepaalde diensten. Een goed voorbeeld zijn de streamingdiensten, zoals Netflix, HBO Max en Disney+. Een abonnementsmodel is echter ook bruikbaar voor fysieke producten, zoals scheermesjes, onderbroeken en speciaalbiertjes. Het voordeel voor jou als ondernemer is dat je een stabiele inkomstenstroom hebt. Doordat klanten elke maand kunnen afzeggen, is de drempel om een abonnementsovereenkomst aan te gaan bovendien vrij klein. Uiteraard is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw diensten of producten meerwaarde blijven hebben, omdat je anders snel je klanten verliest.

Personalisatiemodel

Het personalisatiemodel gaat uit van maatwerk. Je levert een product of dienst die volledig aansluit op de wensen van je klant. Elke dienst of elk product is dus anders. Bijvoorbeeld een ijsje dat de klant zelf kan samenstellen of een foto-album waarbij de klant zelf de foto’s aanlevert. Met dit verdienmodel onderscheid je jouw diensten of producten van de massa en biedt je iets aan waar de klant echt behoefte aan heeft.

Advertentiemodel

Het concept van adverteren als verdienmodel draait om het genereren van inkomsten door de verspreiding van advertenties. Je biedt een kosteloze service aan, maar realiseert winst via adverteerders. Neem bijvoorbeeld een gratis lokale krant die huis-aan-huis wordt bezorgd, of een gratis smartphone-app met reclame.

Een pluspunt van dit model is de laagdrempelige toegang, omdat de gebruiker niet hoeft te betalen. Een potentiële uitdaging is dat gebruikers kunnen afhaken vanwege de overmatige reclame. Het is noodzakelijk om hier een zorgvuldige balans in te vinden.

Doordachte keuze

Bij het kiezen van een verdienmodel is het belangrijk om goed na te denken of de manier(en) van geld verdienen die je op het oog hebt, passen bij jouw product of dienst. Het is ook goed om te realiseren dat een verdienmodel niet voor altijd vast hoeft te staan. Markten veranderen en daarmee ook de manier waarop je geld verdient. Houd daarom nieuwe ontwikkelingen in de gaten en beweeg mee met belangrijke trends als je gekozen verdienmodel niet meer voldoet. Ben je op zoek naar opdrachten om geld mee te verdienen als zelfstandig ondernemer? Meld je aan bij het ondernemersplatform van Younited® en vind opdrachten die passen bij jouw expertise en vaardigheden. 

 

Meer weten over zelfstandig ondernemen?