Verbeter je LinkedIn-profiel: zo vergroot je jouw kans op je droombaan!

Verbeter je LinkedIn-profiel: zo vergroot je jouw kans op je droombaan!

Wil je jouw kans op het vinden van jouw droombaan vergroten? Dan is een sterk LinkedIn-profiel essentieel. In de moderne wereld van online recruitment en sociale netwerken is LinkedIn uitgegroeid tot een onmisbaar platform voor professionals. Laat zien wat je in huis hebt met behulp van onze tips. Hiermee creëer je een waardevol online visitekaartje waarmee je indruk kunt maken op opdrachtgevers, recruiters én potentiële zakenpartners.

Zorg voor een goede eerste indruk

“You never get a second chance to make a first impression” is een bekend Engels gezegde. Dit geldt zeker ook voor je LinkedIn-profiel. Begin daarom met het kiezen van een professionele profielfoto waarop je betrouwbaar overkomt. Je profielfoto is het eerste wat mensen zien, dus het is belangrijk dat je er zelfverzekerd op staat. Een ander element dat van groot belang is voor een goede eerste indruk is je headline: de zin onder je naam. Gebruik hiervoor relevante trefwoorden die jouw huidige of gewenste functie beschrijven. Denk na over wat recruiters zoeken en hoe je jezelf het beste kunt presenteren. Wees uniek, maar vermijd ‘hippe’ termen als young professional, ninja of guru.

Gebruik je profielsamenvatting als elevator pitch

Een elevator pitch is een korte, maar krachtige presentatie van jezelf. De samenvatting op je LinkedIn-profiel is hiervoor de perfecte plek. In je samenvatting vertel je wie je bent, wat je doet en wat jou onderscheid van anderen. Zo trek je de aandacht en zorg je ervoor dat de lezer meer over jou wil weten. Houd het beknopt: maximaal 500 tekens per alinea, inclusief spaties, is ideaal. Denk dus goed na over welke informatie je met potentiële opdrachtgevers wilt delen. Een goede manier om te beginnen is door eerst kernwoorden te verzamelen die voor jou relevant zijn en op basis daarvan je verhaal op te bouwen.

Omschrijf je werkervaring kort maar krachtig

Verbeter je LinkedIn-profiel eenvoudig door je werkervaring specifieker weer te geven. Maak dus niet alleen een opsomming van je opdrachtgevers en functies, maar leg ook uit wat de opdrachtgever precies doet en welke werkzaamheden je hebt uitgevoerd binnen je functie. Probeer ook te bedenken wat potentiële opdrachtgevers graag willen horen. Op welke manier heb je de organisatie geholpen? Welke resultaten heb je behaald? Het is belangrijk om deze informatie kort en bondig te presenteren, maar tegelijkertijd volledig te zijn in wat je wilt delen. De informatie die je in je profiel vermeldt, kan de sleutelwoorden bevatten waarop opdrachtgevers zoeken.

Wees actief en houd je profiel up-to-date

Heb je jouw LinkedIn-profiel verbeterd op basis van de bovenstaande tips? Vergeet dan niet om je profiel regelmatig bij te werken. Bijvoorbeeld wanneer je een nieuwe baan hebt of een opleiding hebt afgerond. Deze updates zijn zichtbaar voor al je connecties, waardoor ze de kans vergroten dat mensen je profiel bekijken. Neem dus regelmatig de tijd om je profiel te evalueren. Deel ook af en toe relevante bijdragen, zoals blogs en nieuwsberichten, of schrijf zelf originele artikelen om te delen. Zo toon je jouw expertise en krijg je meer bezoekers op jouw profiel. Verder is het een goed idee om interessante bedrijven te volgen, zodat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en vacatures. Met een actief en up-to-date LinkedIn-profiel vergroot je je zichtbaarheid en daarmee je kansen op succes.

Younited® is een platform voor zelfstandig ondernemers. Meld je ook aan bij Younited® en word onderdeel van een grote community, bestaande uit talentvolle zelfstandig ondernemers zoals jij.