Je uurtarief verhogen: 3 tips
Ja, je tarief verhogen kan best spannend zijn. De vrees dat opdrachtgevers bij je weggaan als je meer gaat vragen voor je diensten giert al snel door je hoofd. Toch is het belangrijk om je tarief te verhogen, zeker in deze rare tijden van extreem hoge inflatie. Daarom geven wij je drie handige tips:
Tip 1: communiceer je nieuwe uurtarief op tijd én transparant
Veel opdrachtgevers zullen erg goed snappen dat je je tarief aanpast. Ook in jaren met een ‘gemiddelde’ inflatie, is dit vrij logisch. Belangrijk hierbij is dat je je tarief niet van de ene op de andere dag verhoogt, maar het op tijd laat weten. Stuur bijvoorbeeld 3 maanden voor de verhoging een mailtje naar je opdrachtgevers. Zo kunnen ze vast rekening houden met je nieuwe tarieven. Wees ook transparant over de reden waarom je je tarief verhoogt. Inflatie is in deze tijd een veelgehoorde reden, maar ook toegenomen ervaring of expertise zijn logische motieven om je uurtarief te verhogen. Wees niet bang om dit eerlijk te vermelden en ook belangrijk: maak geen excuses voor het verhogen van je tarieven.
Tip 2: probeer de inflatie over een langere periode te pakken
Zeker in deze tijd van extreme inflatie kan de paniek toeslaan. Zaak is echter om niet alleen de stijgingen van de afgelopen maanden mee te nemen in je eigen tariefverhoging, maar een langere periode te nemen als uitgangspunt. Het Centraal Bureau voor de Statistiek kan je helpen om je tarief aan te passen door middel van een prijsindexatie.
Tip 3: rond je nieuwe tarief af naar boven
Stel: uit de data van het CBS blijkt dat je je tarief best met 5,4% kunt verhogen. Dikke kans dat er dan een onhandig uurtarief uitkomt. Rond je uurtarief in zo’n geval altijd af naar boven tot een rond bedrag. Uiteindelijk mag je jezelf namelijk best belonen voor alle ervaring en kennis die zijn toegenomen.
Je uurtarief verhogen in jaren zonder extreme inflatie
Ook in jaren waar de inflatie ‘normaal’ is, is het heel gezond om je uurtarief te verhogen. Zeker wanneer je bijvoorbeeld een cursus of training hebt gevolgd, of als je aantoonbaar goede resultaten hebt geboekt bij je opdrachtgever, is het heel normaal om je tarieven te verhogen.